KELAB CMM

Home » » Hacker Mencuri £ 35k Dengan Menggunakan Laman Facebook Home » » Hacker Mencuri £ 35k Dengan Menggunakan Laman Facebook

Hacker Mencuri £ 35k Dengan Menggunakan Laman Facebook

| Posted in | Posted on 10:47 PG

Seorang penjenayah siber telah berjaya mencuri £ 35.000 dari akaun bank jiran-jiran beliau dengan menggunakan maklumat yang dipaparkan pada Facebook halaman profil mereka.

Iain Wood, 33, Newcastle, akan mengumpul maklumat mengenai sasaran dari laman rangkaian sosial Faceboobk untuk mendapatkan soalan-soalan  keselamatan dan mencuri wang untuk berjudi.

Newcastle Crown Court diberitahu bagaimana dia berpura-pura menjadi jiran-jiran dalam blok menara itu untuk mendapatkan kata laluan akaun simpanan bank dan kad bank lalu memintas akaun mereka.

Sumber - Yahoo News

Modus operandi, dia akan menghubungi pusat khidmat pelanggan dan berkata dia tidak ingat kata laluan. Pihak bank akan bertanya soalan keselamatan seperti tarikh lahir serta nama ibu dan dia mampu untuk memberikan maklumat yang betul dalam beberapa kes.

Dia akan berkawan dengan orang-orang di dalam Facebook dan mendapatkan nama pengguna mereka ini, dan kemudian dia akan mencuba pada laman web bank, atas dasar mereka menggunakan kata laluan yang sama.

Wood dapat menipu sistem selama dua tahun sehingga dia menjadi leka dan mula memindahkan wang daripada akaun seorang jirannya dan terus ke dalam sendiri.

Penipuan rumit beliau digagalkan apabila salah satu mangsa dihubungi pihak  bank atas penarikan balik £ 1.500 dan pihak polis telah dipanggil.

Wood telah dipenjara selama 15 bulan untuk kesalahan yang berlangsung antara Jun 2008 dan Jun 2010.

Pengajarannya di sini, berhati-hati dengan profil facebook anda. Jangan berikan maklumat yang terlalu detail seperti alamat, no. telefon dan sebagainya..

Comments (3)

  1. hebad betoll.. gunakan kecekapan di tempat yg salah,,

    jom berdoa?
    http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/doakan-untuk-keburukan-saudara-seislam.html

  2. kaedah ni biasa orang buat secara online yang dipanggil 'man in the middle attack'..dia praktikkan pada dunia realiti..hebat..('',)

  3. mesti hidup senang lenang hacker ni kalau tak kantoi tu.

Catat Ulasan

Link exchange: